15.12.2020
Kontrola synchronizacji rozrządu silnika z powodu błędu P0341– błąd czujnika wałka rozrządu.
Peugeot 307 z silnikiem 2l benzyna 16V RHR zapalał kontrolkę silnika i wchodził w tryb awaryjny przy jeździe na autostradzie lub po długim przyspieszaniu. Zapisany kod błędu to P0341 sygnał wałka rozrządu niespójny / brak. Problem powstał po wymianie rozrządu.
Podłączając oscyloskop widać, że sygnał jest obecny i poprawny. Wiedząc już, że czujnik jest sprawny w kolejnym kroku przystąpiliśmy do sprawdzenia ustawienia rozrządu przez porównanie synchronizacji sygnału czujnika wału korbowego i wałka rozrządu. Dzięki bibliotece danych Pico mogliśmy zestawić sygnały z naszego pojazdu z sygnałami z takiego samego sprawnego silnika.
Tu mamy sygnał z naszego pojazdu z problemem
Dzięki linijkom w oprogramowaniu można zidentyfikować dwa obroty wału korbowego oraz czas potrzebny do zakończenia wszystkich cykli w silniku czterosuwowym. Zbadać możemy również dowolną część sygnału czujnika wałka rozrządu poprzez porównanie go z sygnałem wzorcowym.
Pobrany sygnał z pojazdu z problemem po powiększeniu (lupa w oprogramowaniu Pico)
Pobrany sygnał wzorcowy z biblioteki danych Pico
Jak widać sygnały nie są takie same i mamy różnicę około 5° między sygnałem auta z problemem a sygnałem wzorcowym, nawet jeśli różnica ta wydaje się znikoma to sterownik silnika przy dużych prędkościach wykrywa problem zapamiętując usterkę.
Pobrany sygnał wzorcowy z biblioteki danych Pico w powiększeniu
Problem powstał po wymianie koła pasowego wału korbowego. W tym silniku za kołem pasowym wału korbowego jest koło zębate a na nim osadzone jest koło foniczne. Koło zębate wału korbowego w tym silniku wydaje się pozornie zablokowane klinem, ale po wyjęciu centralnej śruby i dokręceniu jej na końcu pracy, koło zębate przesunęło się „tylko” o 5 ° - to wystarczyło do wygenerowania usterki.
Dzięki oscyloskopowi możliwe było przeprowadzenie precyzyjnego testu i znalezienie usterki w kilka minut, w innym przypadku zajęłoby to znacznie więcej czasu.
Biblioteka sygnałów on-line
Dostęp do sygnałów wzorcowych online (PicoScope Waveform Library) jest bezpłatny dla użytkowników oscyloskopu Pico. W bibliotece tej można znaleźć setki sygnałów referencyjnych, które można porównać, pobrać i udostępnić. Dla przykładu można znaleźć referencje do sprawdzania synchronizacji rozrządu. Sygnały wzorcowe możemy wyszukać na podstawie modelu samochodu, jednostki sterującej lub prościej na podstawie kodu silnika. Oprogramowanie oscyloskopu
*Oprogramowanie oscyloskopu Pico jest dostępne w pełni w języku Polskim.
W ostatnim przykładzie szukaliśmy kodu silnika AWT „Engine Code”, a wśród wyników sygnałów wzorcowych dla czujnika wału znaleźliśmy Audi A4, Volkswagen Passat itp. Technicy i użytkownicy PicoScope z całego świata codziennie wzbogacają tę bibliotekę o nowe przebiegi.
Dzięki za uwagę i powodzenia!
Zapraszamy na grupę techniczną na Facebooku gdzie dzielimy się wiedzą i udzielamy wsparcia technicznego w zakresie diagnostyki oscyloskopowej: