30.12.2020
Diagnostyka oscyloskopowa mechanicznej usterki w silniku. Test relatywnej kompresji
Pojazd: Chevrolet 1500, 2013rok z silnikiem benzynowym 5.3.
Wykonany test został za pomocą oscyloskopu Pico. Do wykonania relatywnej kompresji użyliśmy cęg 2000A z zestawu standard (niebieski sygnał na oscylogramie). Aby test wykonać prawidłowo należy odpiąć np. wtyczki od wtryskiwaczy (aby auto nie odpaliło) i kręcić rozrusznikiem.
Do rozpoznania pierwszego cylindra użyliśmy sygnału z przewodu zapłonowego na cylindrze pierwszym (czerwony sygnał na oscylogramie). Można tego dokonać np. za pomocą sondy indukcyjnej lub zapinając sondę z krokodylkiem – oba przyrządy również znajdziecie w zestawie Pico standard.
Po pobraniu sygnałów, mamy relatywną kompresję zsynchronizowaną z sygnałem zapłonu na pierwszym cylindrze. Na zrzutach z oprogramowania naniosłem kolejność pracy poszczególnych cylindrów. Widać na nich, że mamy problem (brak kompresji) na cylindrze 4tym. W tym przypadku powodem usterki był popychacz AFM zaworu ssącego na cylindrze #4.
Dzięki za uwagę i powodzenia!
Zapraszamy na grupę techniczną na Facebooku gdzie dzielimy się wiedzą i udzielamy wsparcia technicznego w zakresie diagnostyki oscyloskopowej:
https://www.facebook.com/groups/oscyloskopwwarsztacie